Horeca Vlaanderen eist coronacorrecte menukaarten. Wil niet meer horen van croque monsieurs wegens niet gender-neutraal…

De horeca open op veilige wijze, scandeert Über-garçon Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen tijdens zijn mediamomenten. Deze ultravoorzichtige knaap vindt dat de sector verantwoordelijkheid moet opnemen telkens een pandemische opstoot de honger- en dorstfanfare treft. Op geen enkele wijze etaleert Matthias enige politieke ambitie. En al zeker niet in liberale richting. Proper en veilig, zo schrijdt hij door het bestaan.

Zijn laatste vondst is weeral grandioos. Menukaarten moeten nu ook proper en veilig zijn. De veiligheid wordt gegarandeerd door de scherpe randen te verwijderen; de properheid uit zich in een niet-kwetsend taalgebruik. We begrijpen dat, want indien een woke-watje het virus binnenkrijgt veroorzaakt dat bij zulk een teer iemand ronduit verwoestende effecten, aldus nog te publiceren onderzoek. Beroepsoptimist/bierhater Matthias is zelf schuim- en schaamteloos.

Een croque monsieur heette hier en daar al een krok om Vlaamsgezinde klanten niet te schofferen. Dat wordt nu een ‘croque personne’. Monsieur en Madame waren inderdaad te begrenzend voor talloze geslachtelijke twijfelaars en medemensen die verkiezen genitaal anoniem te blijven. Vol-au-vent lijkt enkel voer voor volle venten te zijn en wordt terecht aangepast tot ‘Vol-Naturel’. Natuurlijk mag ‘Koninginnehapje’ nog gebruikt worden omdat vrouwen -ook koninginnen- nog steeds minder verdienen dan mannen. Tomatensoep met balletjes pijnigt nodeloos de eunuchen onder ons. Alle chocola-gerelateerde desserts verdwijnen van de kaart wegens te koloniaal klinkend. Zelfs de dame blanche gaat van de kaart omdat er een parfum van superioriteit aan kleeft. Petitfours oogsten een antisemitisch sentiment, deelt de Israëlische ambassade officieel mee. Het bier met de naam ‘Kerel‘ blijft liever exclusief binnen de gemeenschap met homo’s. Jupiler-slogan ‘Mannen weten waarom’ zult u niet meer zien. De whiskyreclame ‘William Lawson’s: No Rules, Great Scotch’ valt slecht bij transmannen die juist wel regels willen. Zoals sommige fervente atheïsten het kruis uit hun broek laten wegnemen, zo wordt de roep naar correcte menukaarten stilaan oorverdovend. CEO De Caluwe werkt hoogstpersoonlijk én spoelend mee aan deze zuiveringsactie. Proper en veilig! Proper en veilig!

**

Het ons-kent-ons wereldje. Matthias De Caluwe, CEO Horeca Vlaanderen (opener van horeca) en Alexander De Croo (sluiter van horeca)

***