Correcte dienstverlening lijkt meer en meer op de onvindbare Heilige Graal

Provider-blues

Iemand ondergaat een van de ergste nachtmerries van deze tijd: een telefonisch contact met Proximus. Na een kil voorspel met de AI-bot belandt hij bij een vriendelijke operator. Blijkt dat de decoder versleten is en dat de provider een nieuw exemplaar aanbiedt. Op zijn vraag waar hij die dag het apparaat kan afhalen om zeker zijn favoriete programma’s niet te missen, verneemt hij dat zoiets niet meer kan. B-Post levert nu die spullen af. Er nagelbijtend voor thuisblijven of wachten tot na het weekend om dan naar het afhaalpunt te rennen lijken de enige opties. Op de vierde dag na het begeven van de originele decoder ontwaakt het duistere beeldscherm uit zijn digitale bijna dood-ervaring. Een helse ontdekkingstocht naar de correcte codes had hij al verwacht. Hoe meer omwegen hoe beter, beantwoordt de man netjes de obligate tevredenheidsvraag die hij na vijf minuten kreeg.

De postiljon

Een andere persoon krijgt van B-Post een pakje thuis bezorgd. Op dat moment zelf niet aanwezig is er de bereidwillige buurvrouw om de doos in ontvangst te nemen. De postvrouw zucht dat het pak naar haar aanvoelen te veel weegt om het uit de bestelwagen te tillen en helaas herstelt de buurvrouw net van een schouderblessure. Af te halen in het lokale postkantoor dan maar. Geen probleem voor de bestemmeling die spijtig genoeg te horen krijgt dat het pakje inmiddels op een kantoor in het nabije dorp is terechtgekomen. Daarheen dan maar, tot blijkt dat hij te vroeg is, want het pakje is onderweg. Haast en spoed is zelden goed, nietwaar meneer? Het volgend bezoek valt ook weer tegen: dreigde hij niet te laat te komen? Het pakje was dus preventief naar het dorp waar hij woont, teruggestuurd. Meteen daarheen dan maar. Pakje niet te vinden, meneer, bent u zeker van het bestelnummer? Tot uiteindelijk een old school-dame met een fors geschapen inborst het pakje op naam opzoekt in het schrale magazijntje achter de hypermoderne balie. Bingo! Of de dame het pakje niet te zwaar vond om op te tillen, informeert de bestemmeling. Een pluimpje, glundert de postheldin. Leve B-Post.

Ziek ziekenhuis

Vanuit een onstilbare fusiedrift menen politici abusievelijk dat het aaneenrijgen van verscheidene instellingen besparingen oplevert én een bundel jolijt bij het toegenomen personeel. Wat hebben we daarvan geleerd, zou SOS-Piet vragen. Natuurlijk vermindert de efficiëntie en worden de besparingen ontmaskerd als een op de tekentafel verwekte fata morgana. Bovendien ontwaart het zorgpersoneel nergens versterking, maar wel een vulkanische eruptie van middelmanagementmensjes. Die lui vergaderen de godganse dag om manieren te bedenken die hen minder kunnen doen vergaderen. Los van de botsende geplogenheden tussen de geforceerd gebundelde krachten en het ongemak bij de patiënten (oeps, die waren we precies vergeten) vertoont de voorheen geharkte administratie wel wat ecologisch bermgewas. Gemor bij dokters wordt financieel gesust met sommen waarop collega’s dan weer moeten wachten. En afspraken? Een dame vertelt ons dat ze een gynaecologisch onderzoek boekte op 8 oktober 2024 naar het jaareinde toe. De eerste mogelijke datum viel in september 2025! Beter eens bij de thuispraktijk van de arts langsgaan was uiteindelijk nog het meest logische advies.

Falende fusies bij intercommunales en culturele huizen. Nauwelijks een mogelijkheid om met cash aan een treinticket te geraken, tenzij je in de grote stations automaten opzoekt achter gore toiletten. Bussen van De Lijn die zo oud zijn dat ze bezwijken op een spoorovergang waardoor ze vlugger de meet van de schroothoop bereiken. Stedelijke loketten waar zelfs iemand met een dubbele bachelor geen afspraak klaar krijgt zonder een zenuwinzinking op te lopen. Politie die dweilt met de kraan open en een justitie die boeven aanraadt om enkel dingen uit te spoken onder de vijf jaar-strafmaat. Jongleren met kinderen waarvoor geen leerkracht meer voorhanden is. Peperdure rusthuizen met goedkope brol op het bord. Niet-fileerbare files. Een regering in langlaufzaken. En ‘winter is coming’.

**

STEUN ‘tScheldt

Of via rechtstreekse storting:
BE11 4310 7607 5248
Referentie: ‘STEUN’ en eventueel uw emailadres zodat wij u kunnen bedanken

Of via een steunactie:

STEUN ‘TSCHELDT