Klachtenbrief: Taalklacht Lidl

Aan Lidl,

Geachte,

Ik ben ruim 17 jaar 2 à 3 maal per week klant bij Lidl Heist-aan-Zee.

Nooit klachten gehad: personeel zeer competent, hulpvaardig en vriendelijk. Vandaag 16/8/2022 sprak ik een autochtone rayonvulster aan die gekleed was in werkkledij van Lidl. Ik vroeg haar waar de garnalen stonden. Haar – overigens wat beschaamd – antwoord: “Je ne comprends pas, je parle Français.”

Ik liet de winkelverantwoordelijke roepen. Deze dame legde me weliswaar beleefd uit dat dit een Franstalige hulpkracht betrof, die vanuit
Moeskroen 3 uur op de baan was, om in Heist te (willen) komen werken; enige verontschuldiging kon er evenwel niet af.

Ik begrijp dat er in deze vakantieperiode een tekort aan werkkrachten is, maar uw personeelsproblemen zijn aan mij niet besteed. Stel u voor
dat bv. in Charleroi een klant van Lidl als antwoord krijgt: “Ik versta het niet, ik spreek Nederlands…”

Ik zal de confrontatie niet bewust opzoeken en dit eentalig tijdelijk personeelslid niet meer aanspreken. Maar mocht ik ooit nog in Lidl Heist, of waar dan ook in Vlaanderen, een dergelijk antwoord krijgen, zal enkel een interventie van de politie mijn verbale agressie kunnen stoppen. A bon entendeur, salut!

Jef K. Elbers

Om dergelijk incident te vermijden kan Nederlandsonkundig personeel een badge dragen met daarop de tekst “BEN TAALGEHANDICAPT: VERSTA GEEN VLAAMS”.