De Sint is al een tijdje in het land en dat betekent altijd goed nieuws! Waar de goedheilig man toeft, daar is ruim plaats voor een blijde mare. En nee, dat goed nieuws is nu eens niet dat er geen stoute kinderen zijn. Die zijn er namelijk wel! Als de sint maar één krant zou lezen en elke dag een kruisje achter de naam van elk stout kind zou zetten, dan ware de vulling van zijn Montblanc pen diezelfde dag nog leeg. Links, dat het kinderfeest tot bloedens toe – het lijkt wel een Pichal-filmpje – verkracht heeft, zoals alleen links dat kan, maakt er zich echt wel al te gemakkelijk van af. Vreemd toch, terzijde gezegd, dat uitgerekend die ‘kerkhaters van huis uit’ zich alleen verdringen om een valse mijter op hun lege kop te zetten als er duimkruid mee te pakken valt. Het zegt alles over de principes van die progressieve pezewevers.
Stoute kinderen zijn er dus wel, net zoals er ook stoute volwassenen zijn. Van de Sint hebben ze niks geleerd. Hen werd bovendien ook voorgehouden dat ze van zwarte Piet geen schrik moeten hebben, juist omdat er in hun parallel universum geen stoute kinderen zijn. Kinderen die wat ze ook doen, braaf genoemd worden, groeien op tot stoute grote mensen. Dat is zeker! De laatste tijd is er trouwens een fameuze zwerm stouteriken aan de hemel voorbijgevlogen! Eentje vloog zelfs ladderzat tegen een botsabsorbeerder en ligt op dit moment in het ziekenhuis nog te ontnuchteren. Jawel, we hebben het over Tom Waes, die de diepere betekenis van zijn naam alle eer aandoet. Volgens onze hemelse spionnen kreeg hij gelijk een heel hoofdstuk in het grote boek van de Sint. Ach, weet u, gelukkig reed hij enkel zichzelf in de prak en liet hij andere ongemoeid. Want, zeg nu zelf, wat voor een gore ‘beeldbuishel’ moet dat daar aan de Reyerslaan niet zijn?
Met Pichal en Waes hebben ze daar twee hoofdvogels afgesloten. Misschien maar eens overwegen die twee samen een programma te geven met als titel ‘Stop Nu Eindelijk Het Gemoraliseer!’ De stoutste dikkerd echter blijft toch de tandenloze en lederhuidige Marc Van Ranst. De boeken waarin zijn wandaden geboekstaafd staan, zijn ondertussen niet meer te tillen. Zelfs een pekzwart Pietenleger weet die bibliotheek niet meer te torsen. Voor elk pond smout aan het lijf van die moddervette marxist schrijf je geheid een hele boekerij vol. De wandaden van die VRT-coryfeeën en geliefde, maar steeds dezelfde, praatgasten worden natuurlijk netjes verzwegen door de reguliere reporters, tot de journalistieke prang op de neus hen noopt de beelden van ’t Scheldt, zonder bronvermelding, te hergebruiken. Als het aan de Sint ligt, kiest hij voor ’t Scheldt. Dat heeft de goedheilig man al meermaals bewezen.
Maar goed, wat was nu de blijde mare? Wel, het goede nieuws is dat Donald Trump herkozen is! Bah, da’s oud nieuws zult u zeggen. Wel ja en nee! Terwijl de tot op de draad versleten Björn Soenens de oorbellen uit zijn afhangende lellen sleurt en de infantiele tattoos van zijn armen schraapt in een bij voorbaat mislukte poging om Kamala Harris alsnog tot president uit te roepen, slaakt Amerika een diepe zucht van verluchting. Dat mochten we zelf vernemen op een debatavond dicht bij de EU-bureaucratie van Zuster Ursula. Een trossel artiesten uit de Amerikaanse kunstscene kwam er uiting geven aan hun te lang verborgen gehouden anti-woke verzuchtingen. Tegen minstens zes beaufort bliezen ze hun vernieuwde hoop door de enge ruimte van de debatzaal! Zo blij waren ze met Trump. Eindelijk zullen ze terug mogen schrijven wat ze willen; eindelijk zal de vrije meningsuiting terug bestaansrecht krijgen en eindelijk zal de waarheid opnieuw twee zijden hebben!
Matthew Gasda, directeur van het Brooklyn Center of Theater Research en zelf toneelschrijver, was de permanente aanvallen van die Woke-onbenullen gort-beu en zag het reveil al aan de einder blinken. Dr. Elena Louisa Lange, muzikante, editor-in-chief van het magazine Café Américain en feministe, zag alles waarvoor de vrouwen gevochten hebben, allengs verdwijnen onder een lawine van enkel nog kleurprioriteiten en dr. Maren Thom, kunstfilosofe, hekelde al evenzeer dat voor filmrollen niet meer de acteerprestatie, maar de huidskleur telt. Lange vertelde nog een leuke anekdote over haar dochter van elf. Ze zaten samen naar een woke-bewerking voor TV van Pride and Prejudice (Jane Austen) te kijken toen een kasteelvrouwe met negroïde teint op de buis verscheen. “Wel, wel”, sprak de dochter, “waar klagen die negers toch over als ze, in die tijd al, bazin van een kasteel konden zijn!” En zo vreet elke revolutie toch weer zijn eigen kinderen op.
Boeken boordevol boosaardige bolsjevieke baldadigheden kan Sinterklaas over die waanzinnige ‘wakkere’ willewuiten reciteren.
Het bevrijdende woord kwam echter van Tomiwa Owolade, schrijver van het boek ‘This is Not America’ en zwarte journalist. Voor alle duidelijk: Owolade is geen collaborateur of illegaal, maar een doodgewone neger, hooggeschoold in de Engelse literatuur, zeer gestructureerd van tong en met motiveringen die doorspekt zaten met citaten uit de Anglicaanse letterkunde. Kortom, topkwaliteit! Hij sprak die avond het verlossende woord: “In America”, zo zei hij, “it is not cool anymore to be woke.” Laat The Donald dan de katalysator zijn die de veranderingen ten goede nog wat kan versnellen. Wat van daaruit overwaaide, kan van daaruit misschien ook terug wegwaaien.
Ook de Sint, die uit hoofde van zijn heiligheid die avond overal, en dus ook op het debat, aanwezig was, lachte vanop zijn troon en vanonder zijn witte baard de menigte tegemoet. Want ook hij is de aanhoudende charges op zijn knecht en, laatstelijk nog, op hemzelf meer dan zat! En met die verduivelde roetpieten heeft hij het nu ook gehad. Boeken boordevol boosaardige bolsjevieke baldadigheden kan Sinterklaas over die waanzinnige ‘wakkere’ willewuiten reciteren. Uit het blote hoofd nog wel, want zo erg als de oorlogszuchtige, maar seniele Joe Biden is hij er nog lang niet aan toe. En dan nog moet zwarte Piet z’n zak dicht houden? Nee, het is nu welletjes geweest! Tijd om de tradities, om onze tradities, in volle eer en glorie te herstellen. Dus ook die van de Sint en Zwarte Piet, want die zijn veel ouder dan welke woke waanzin ook!
Sinterklaas
Sinterklaas, een samentrekking van Sint (Heilige) en Nicolaas, werd geboren rond het jaar 260 in Lycië, thans liggend aan de zuidkust van Turkije, maar toen deel uitmakend van het Romeinse rijk. In de stad Myra bracht hij het tot bisschop. Sinterklaas leefde dus lang voor de geboorte van Mohammed, laat staan dat die analfabeet al een boek vol verzen kon bijeen pennen, en lang voor 1071, toen de Seltsjoeken vanuit Centraal-Azië Byzantium konden veroveren. De goede Sint is dus geen islamiet en al helemaal geen Turk. Hij is zelfs niet enkel een orthodoxe christen, want het Oosters Schisma, de scheiding tussen de rooms-katholieke en orthodoxe kerk, dateert van 1054. Zijn Griekse naam, want Romeinse Griek was hij wel, betekent “overwinnaar van het volk.” Omdat hij zowel in de rooms-katholieke als in de orthodoxe kerk vereerd wordt, kan hij eerder gezien worden als een bruggenbouwer tussen die twee christelijke godsdiensten.
Van zijn leven is weinig geweten, al wordt hij wel in handschriften genoemd: de oudste is de ‘Praxis de Stratelatis’ uit de vijfde eeuw. Aan hem worden een aantal wonderen toegeschreven, waarvan de drie jongens in de ton, de legende van de drie arme meisjes, de klap in het gezicht van Arius, die de drievuldigheid verwierp, en het bedaren van een storm de bekendste zijn. In 335 of 337 stierf hij, op een voor die tijd gezegende leeftijd. 6 december was het; datum waarop hij, niet als zijn sterfdag, maar als zijn ‘geboortedag in de hemel’, vandaag nog gevierd wordt. Het is vanuit Duitsland dat de devotie voor Nicolaas zich over heel Europa verspreidde. Daar werd, te Mainz, in 987 een kerk aan hem toegewijd. Omdat de Seltsjoeken niet bijster ‘divers’ omgingen met katholieken of orthodoxen, grepen een aantal Grieken die in Italië woonden de koe bij de horens en ‘stalen’ (eigenlijk eerder ‘veiligstellen’ of ‘redden’) in 1087 zijn relieken uit Turkije en brachten die over naar Bari (Italië), alwaar Sint Nicolaas nog steeds van een welverdiende rust geniet.
Wat niet wegneemt dat Turkije zijn gebeente geregeld aan Italië terugvraagt. Dat was zo in 1997, in 2009 en in 2013. Maar daar gaat Italië natuurlijk niet op in, zeker niet nu la Meloni het er voor ’t zeggen heeft en al helemaal niet nadat de zelfverklaarde Turkse sultan van de Hagia Sophia terug een moskee maakte. Onze Sinterklaas-traditie gaat eeuwen terug en is daarom zeer gelaagd. Het is, in feite, een vorm van syncretisme, dit is een samenvloeiing van verschillende oude tradities, soms zelfs uit verschillende religies. Katholieke en Germaanse elementen zitten er broederlijk in verweven. Dat komt vooral omdat paus Gregorius de Grote (540-604) het advies gaf om bij de kerstening heidense elementen niet te schuwen, in zoverre die het Evangelie niet tegenspraken en de kerstening bevorderden. Nee, heidense vrienden, het katholicisme ‘stal’ niks van het heidendom, en ja, lieve linkse ‘islamneukers’, er werd door katholieken ook op andere manieren gekerstend dan enkel met het blanke kromzwaard, zoals in jullie gevierde islam!
Zwarte Piet
Zwarte Piet is zo mogelijk nog gelaagder en gaat zelfs nog een aardig stuk verder terug. Het zwart van deze Piet heeft niks – maar dan ook niks! – met negers te maken, ook niet met racisme of, godbetert, met beschaving brengend kolonialisme. Hij gaat terug op gebruiken van net na de laatste grote ijstijd, zo rond het jaar 11.500 v.C. Het gezicht zwart maken bracht geluk, vruchtbaarheid en genezing. De sjamanistische rituelen – eigenlijk waren het dansen, gehuld in dierenhuiden en met een gewei op het hoofd (denk ook aan de Oostenrijkse ‘Krampus’)(zie foto’s hieronder) – gingen over in de Griekse Dionysoscultus, de Romeinse Bacchusrituelen en de Germaanse culten. In Rome werden vrouwen door naakte priesters in bokkenvellen ‘met een roe’ op hun blote kont gemept ter bevordering van de vruchtbaarheid; een gebruik dat door paus Gelasius (jawel, de katholieke kerk!) in 494 verboden werd. De Germaanse oppergod Wodan of Odin, met witte baard en speer (staf?) vliegt door de lucht, vergezeld van twee zwarte raven: Huginn, de gedachte en Muninn, het geheugen. In zijn kielzog volgen zijn zwarte heirscharen, toevend tussen leven en dood, terwijl er ondertussen noten in de rondte worden gestrooid. Zijn helper Loki (Piet?) zwaait ook driftig met een maretak.
Millennia vóór de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman in 1850 de traditie van Sinterklaas en Zwarte Piet, na de protestantse verdrukking, terug uit de verdokenheid haalde, bestond ze reeds op Europese bodem. Of toch tenminste een variant ervan. Dit ontkennen is lukraak lullen uit stuitende onwetendheid. En toen kwam woke… In 2008. En plots werd het eeuwenoude kinderfeest verdacht gemaakt door een stel ‘primitiefjes’ die konden lezen noch schrijven. In Nederland was de Ghanees Akwasi Osuwu Ansah, ‘rapper’ van muziek, maar een stuk ‘trager’ van begrip, de voortrekker van de contestatie. Hij tweette: “Wie gaat Zwarte Piet afknallen? Of moet ik het doen?” En naar zulke geweldenaars wordt geluisterd? Maar ook de VN, de globalistische club, geleid door negers allerlei, sprong gewillig op de verzetskar. Het was Verene Shepherd, een vrouwelijke hoogleraar met lage standaarden uit Jamaica, die Zwarte Piet problematisch achtte. Maar diezelfde VN verhief de Iranese Zwarte Piet, genaamd Haji Firoez, een zwart geschilderde nar in een oranje pak, wel tot immaterieel werelderfgoed. U leest het goed!
Roetpiet
Ja, zelfs Grote Leider Bart De Wever, ‘Vlaams nationalist’ van horen zeggen, ‘historicus’ van opleiding, is gezeglijk gezwicht voor de gruwelijke aberratie van de ‘roetpiet’ en onzekere trauma-moeders, die de opvoeding over hun kinderen stante pede zou moeten ontnomen worden, willen met Sinterklaas niet meer liegen tegen hun dagelijks voorgelogen kroost, en mogen dat in het openbaar komen zeggen en schrijven. Hoeveel lager kunnen we nog zakken? Wereldwijd worden christenen vervolgd, verkracht en gruwelijk vermoord: in Afrika, in het Midden-Oosten, in Azië. Maar hierover worden de lippen stijf op elkaar gehouden. Niet langer dan een paar dagen geleden, op 30 november jl., werden in de Sint-Pauluskerk te Antwerpen de 22 dominicanen (de jongste was 29 jaar), de zgn. martelaren van dé Congo, herdacht die op 25 en 26 november 1964 in Isiro en Watsa en op 1 december 1964 in Rungu op een godsgruwelijke wijze werden afgeslacht door hersenloze Simba-opstandelingen.
Maar de gifpijl van de Woke-waanzin wordt haarscherp op een eenvoudig en eeuwenoud kinderfeest gericht? Wie wil dan deze buitensporige krankzinnigheid nog ernstig nemen? Als Donald Trump erin slaagt de zotternij zelfs maar voor de helft in te dijken, is zijn presidentschap al dubbel en dik de moeite waard geweest! En van die zatte, pedofiele of achterbakse BV-tjes hoeven we nu toch echt geen gemoraliseer meer te aanvaarden. Wees dus welkom Sinterklaas en pek-Zwarte Piet! 6 december is en blijft jullie dag.
**
BEELDEN
Sinterklaas en Marc Van Ranst, the good and the evil

**
Sinterklaas levert de bruidsschat voor de drie dochters, schilderij van Gentile da Fabriano, 1425

**
Sinterklaas wekt de drie afgeslachte kinderen weer tot leven. Stuk uit de Grandes Heures d’Anne de Bretagne, ergens tussen 1503 en 1508.

**
Een orthodox Grieks fresco waarop Sinterklaas Aurius een klap geeft tijdens het Eerste Concilie van Nicea (publiek domein)

**
De ‘Basilica di San Nicola’ (Bari, Italië)

**
In Oostenrijk heet Sinterklaas: Nicolo of Nikolaus. Hij wordt vergezeld door een engel en een Krampus / Perchten (Pechschwarze Tuifl)



**
Cover van het boek door J. Schenkman, “St. Nikolaas en zijn knecht”, Amsterdam, G. Theod. Bom, [1872-1878]
In de achtergrond de boekenwinkel van uitgever Bom.

**
J. Schenkman, “Sint Nikolaas en zijn knecht”. Eerste druk, octavo, 36 pagina’s; Amsterdam, G. Theod. Bom, [1854].

**
Handgekleurde lithografie uit Sint Nikolaas en zijn knecht, Amsterdam, G. Theod. Bom, [4edruk, ca. 1861].
Op deze plaat had de Sint nog geen schimmel en reed zijn dienaar ook op een paard over de daken.

**
STEUN ‘tScheldt
**
Of via rechtstreekse storting:
BE11 4310 7607 5248
Referentie: ‘STEUN’ en eventueel uw emailadres zodat wij u kunnen bedanken
**
Of via een steunactie:
STEUN ‘TSCHELDT
**