Goddelijke discriminatie

Oktober 2024. Wat hebben we weer interessante nieuwsdagen achter de rug! Minister Demir trok de arbeidskaart in van vijf imams omdat ze door het buitenland worden betaald. In Hoboken werd een jongeman door negen ‘jongeren’ in elkaar geslagen omdat hij gesnapchat had met de zus van twee van hen. En vrouwelijke leerkrachten worden in steeds meer klassen genegeerd of uitgescholden door islamitische jongens. Tijd dus om ons eens te buigen over inhoud in plaats van over formaliteiten, en over oorzaken in plaats van over gevolgen.

1. Als ik aan mijn moeder denk

November 19.. . Ik ben twaalf jaar geworden en sta aan het raam naar de straat te kijken. Op het voetpad passeert een vreemde man in een grijs kostuum. Drie meter daarachter een vrouw met een hoofddoek en een lang, donker gewaad. Zij draagt twee zware boodschappentassen. Ik volg ze met mijn ogen, en verwonderd stel ik vast dat ze samen horen. Als mijn moeder naar de winkel gaat, ruziën mijn broers en ik om mee te mogen, om te helpen dragen. En toen ik dat bedacht, sloeg mijn verwondering om in een kinderlijke colère.

December 2023. De KULeuven legt klacht neer tegen de zogenaamde ‘studentenmoskee’ die zij in haar gebouwen ter beschikking stelt. Volgens de rector had een gastspreker zich ‘neerbuigend en zelfs discriminerend’ uitgelaten over vrouwen en meisjes. Er was verteld dat vrouwen zonder hoofddoek minder waard zijn dan vrouwen mét…

Augustus 2024. De Marokkaanse imam Mohammed Toujgani mag weer in België. Hij was jarenlang hoofdimam in de Al Khalil-moskee in Molenbeek, bekleedde een functie bij de Liga van imams van België, en werd uitgewezen op basis van informatie van de Staatsveiligheid.

Volgens Bruzz en De Morgen was hij voorstander van polygamie en vond hij dat sommige meisjes al geslachtsrijp waren vanaf de leeftijd van negen jaar – waar dat laatste mogelijk vandaan komt, wordt straks duidelijk.

September 2024. In vijf katholieke scholen in het Leuvense wordt ‘het dragen van religieuze hoofddeksels’ toegestaan ‘die horen bij een van de erkende erediensten’. De voorzitter van de betrokken scholengemeenschap geeft toe dat het in de praktijk gaat om de islamitische hoofddoek.

Later in september 2024. De rector van de VUB is bezorgd over de toename van de religieuze invloed op de campus. In tegenstelling tot de KULeuven, stelt de VUB geen gebedsruimtes ter beschikking voor moslimstudenten: ‘Religie is privé’, zegt de rector. Een aantal studenten neemt dan maar zelf lokalen in beslag. Vooral maakt hij zich ongerust over de toenemende groepsdruk. Daardoor weigeren sommige moslimstudentes in de zorgopleidingen bijvoorbeeld om de voorgeschreven hygiënische kledij met korte mouwen te dragen.

En weer oktober 2024. Ik kijk uit het raam en zie een vreemde man in een grijs kostuum naar het ziekenhuis lopen tegenover mijn deur. Drie meter achter hem een vrouw met een hoofddoek en een lang, donker gewaad, met een zware valies in haar hand. Ik volg ze met mijn ogen, en verwonderd stel ik vast dat ze samen horen. En als ik aan mijn moeder denk – en wij die meeliepen naar de winkel om te helpen dragen – slaat mijn verwondering om in een volwassen colère.

2. Wat achtergrondinformatie kan geen kwaad

De islam is erkend bij wet van 19 juli 1974. In 1973 was er een oliecrisis uitgebroken, en de Arabische olie-exporterende landen hadden de wereld ingedeeld in drie categorieën: bevriende landen die volop olie kregen, neutrale landen die alleen olie kregen als er overschoot, en vijandige landen die op hun kin mochten kloppen. België behoorde tot de neutrale landen, en de politiek zocht een middel om een categorie hoger te geraken. En dat heeft men dus gevonden.

Decennia lang werd elke aanvraag van een religie om erkend te worden, beantwoord met de mededeling: België erkent geen nieuwe godsdiensten meer. Een verstandig principe: er zijn 4.000 godsdiensten in de wereld, en die is daar niet beter van geworden. Sinds die erkenning werden er pogingen gedaan om tot een ‘Belgische islam’ te komen. Helaas: de ‘Belgische islam’ bestaat niet, en de vraag rijst of hij van plan is om ooit te bestaan.

De meeste moskeegemeenschappen krijgen hun geld uit het buitenland, vooral uit Turkije en Marokko, en zonder erkenning hebben ze geen voorwaarden na te leven en is er geen controle.

De godvruchtige theorie dat er, via erkenning en subsidiëring, stilaan een islam zou groeien die onze normen en waarden zou erkennen en respecteren, bleek naïef. Net zoals het idee dat men tot een ‘Belgische islam’ zou komen door Belgische imamopleidingen te organiseren. In 2019 was dat een initiatief van Koen Geens ‘om de buitenlandse invloed terug te dringen’. De opleidingen moesten starten in februari 2020 en drie weken later was er nog niemand komen opdagen…

En dus blijven de Nederlandsonkundige imams vanuit het buitenland komen met hun valies vol maatschappelijke achterlijkheid. En met of zonder arbeidskaart: de vanzelfsprekendheid waarmee beschaving, norm en wet worden genegeerd, is onthutsend.

De Belgische en Vlaamse politici die al decennialang op een mirakel hopen, kunnen alleen maar vaststellen dat het er niet van komt. Brussel is Lourdes niet. De islam blijft Turks, Marokkaans, Albanees, Pakistaans en wat weet ik al niet, in de lokale moskeeën is het Arabisch de voertaal, en de Verlichting kan er de pot op.

3. De Verlichting kan de pot op

Een Vlaamse moskee vinden we lukraak in Gent. De El Albani Moskee werd opgericht als vzw El-Albani in 2018 en omgedoopt in 2022 tot de eerder vermelde benaming. Ze dient zich aan als een moskee van ‘de zuivere islam’. Tot daar de nuchtere vaststellingen. En nu een ontnuchterende kennismaking met de zuiverheid in kwestie…

Om in de sfeer te komen, vat ik eerst een aantal door de moskee gepubliceerde wetenswaardigheden samen…

Plaatsen waar men pijn heeft, zijn ‘knopen van tovenarij’ langs waar de duivel kan binnendringen. Zich insmeren met olijfolie kan helpen bij ziektes. Jongens mogen geen touwtjes of armbanden rond hun pols dragen. Aan de zij- en achterkant opgeschoren haar is verboden, omdat het een gebruik is van Joden en Christenen en hun gebruiken mogen niet overgenomen worden. Het bidden van belangrijke gebeden mag niet onderbroken worden voor school of werk. Je werkt beter niet bij De Post, omdat je niet weet wat er in de pakjes zit. Aardbevingen zijn een straf van Allah als mensen alcohol drinken of muziekinstrumenten bespelen, en… de zon draait rond de aarde!

Wie de hele rimram leest, is dagenlang compleet verbijsterd. Achterlijkheid is één ding, maar discriminatie is van een andere orde. Laten we dus eens kijken wat er wordt verteld over vrouwen en meisjes…

Het gaat meestal om antwoorden van een imam op vragen van gelovigen. Ze zijn terug te vinden op Youtube. Arabisch is de voertaal. De moskee geeft zelf een Nederlandse vertaling. Omdat die dikwijls langdradig en complex is, geef ik er een korte maar getrouwe bewerking van. Uitleg tussen haakjes komt van mijzelf.

  • Vraag: Mag ik een hand geven aan een oude vrouw? Antwoord: Dat is niet toegestaan. Tegen haar zeggen: vrede zij met u, kan geen kwaad zolang het een oude vrouw is.
  • Vraag: Mag een vrouw alleen reizen per vliegtuig? Antwoord: Neen, dat is niet toegestaan, het is haram (verboden)! Het is niet toegestaan voor een vrouw om te reizen, behalve indien ze vergezeld is van een mannelijk familielid.
  • Vraag: Mag een vrouw met de auto rijden? Antwoord: Het kan geen kwaad indien een wali (iemand met autoriteit of voogdij over haar) daarvoor toelating heeft gegeven (…). De basisregel is echter dat haar echtgenoot of zoon haar voert.
  • Vraag: Mag een vrouw geparfumeerd naar buiten? Antwoord: Dat is niet toegestaan, want dit zorgt ervoor dat zij een bron is van verleiding. Ze mag ook niet mooi gemaakt of verfraaid naar buiten gaan.
  • Vraag: Mogen man en vrouw huwen onder gemeenschap van goederen? Antwoord: Dit komt van door de mens gemaakte wetten. Moge de vloek van Allah erop rusten en op degenen die ze gemaakt hebben!
  • Uittreksel uit de rechten en plichten van huwelijkspartners – De vrouw moet de man gehoorzamen in acceptabele en toegestane zaken, ze moet hem volgen wat de woonplaats betreft, ze mag niemand binnenlaten zonder toestemming van haar man, en ze mag het huis niet verlaten zonder zijn toestemming (letterlijk citaat).
  • Dringend advies aan de moslimvrouwen (sic) – De profeet heeft ons laten weten dat de meeste bewoners van het Hellevuur vrouwen zullen zijn. Ze doen de mannen na, ze verschijnen op markten, in kantoren en op elke andere plaats. Ze hebben een grote mond gekregen (letterlijk citaat). En nog erger is hun laksheid als het gaat om de hidjab (hoofddoek) en de correcte bedekking. Zowel bij vrouwen als bij kleine meisjes. Allah heeft de mannen aangesteld als toezichthouders over de vrouwen. Mannen die hun echtgenotes, dochters en vrouwelijke verwanten zich laten vermengen met afgedwaalde vrouwen in scholen, kantoren en op markten verpesten de maatschappij en stellen ze bloot aan bestraffingen van Allah.
  • Vraag: Vanaf wanneer bevelen we onze dochters om een hidjab te dragen? Antwoord: Het is verplicht om hen dat te bevelen wanneer ze de puberteit hebben bereikt, dus meestal vanaf de leeftijd van 15 jaar (…), maar men dient ze voordien al gewend te maken aan het dragen van een hidjab, met name vanaf de leeftijd van 9 jaar, omdat ze dan al begeerd worden (letterlijk citaat).

Gegeven te Gent in het jaar Onzes Heren 2024…

4. En nog een toemaatje…

  • Vraag: Mag je Israël vervloeken? Antwoord: ‘Israël’ dat is ook Ya’qoub (Jakub is een profeet die ook bekend staat als ‘Israël’). Men moet zich hiervoor hoeden. Zeg dus niet: Moge de vloek van Allah rusten op Israël, maar zeg: Moge de vloek van Allah rusten op de joden.
  • Over het vieren van de feestdagen van Joden en Christenen: Vermijd de vijanden van Allah, de Joden en de Christenen, op hun feestdagen, want de woede van Allah daalt dan op hun neer, en het is niet veilig om daar in de buurt te zijn.

5. De zedenles

De nieuwe Vlaamse regering gaat praktijktesten invoeren op de arbeidsmarkt: de witten zijn de slechten en de zwarten de goeden – het is ooit anders geweest. Intussen wordt in moskeeën van de ‘zuivere’ leer volop segregatie, haat en discriminatie gepredikt zonder dat er één progressieve haan over kraait.

Zij die stemmen gaan ronselen in moskeeën, merken niet eens dat hun doelgroep de poten van onder hun seculiere parlementszetel aan het zagen is. En als zij achteraf de lage opkomst betreuren, blijken ze domweg niet te weten dat moskeeën van de ‘zuivere’ leer het deelnemen aan verkiezingen ‘van Joden en Christenen’ ten stelligste afraden.

Intussen wordt de boven beschreven vuiligheid publiekelijk verspreid via het internet, compleet met Nederlandse vertaling. Het aanzetten tot discriminatie of segregatie van vrouwen, het aanzetten tot haat door middel van denigrerend of discriminerend taalgebruik tegenover Westerlingen, niet-moslims, joden en christenen, en het presenteren van kinderen als gangbaar voorwerp van begeerte: hebben wij daar geen strafwetboek voor? Het is maar een vraag, ik ben Jef Vermassen niet.

Wie het ernstig meent met de waarden van de Verlichting en met de normen en waarden die staan ingeschreven in de meest gezaghebbende internationale verdragen, kan zulke onderkruipers in elk geval niet hun gangen laten gaan.

En wat de Leuvense – en andere – katholieke scholen betreft: ze verantwoorden hun beslissing om de hoofddoek toe te laten met termen als diversiteit, inclusie, tolerantie.

Een school zou de ultieme vrijplaats moeten zijn voor kinderen tegen religieuze doctrines die proberen in te grijpen op hun lichaam en hun leven. Toelaten dat een religie zijn obscene en discriminatoire mentaliteit kan doorzetten tot op de speelplaats en tot in de klas, gaat daar radicaal tegenin. En terwijl die scholen zichzelf wijsmaken dat ze discriminatie tegengaan, zetten zij de schoolpoort er juist wagenwijd voor open. Dat ze die jonge meisjes blootstellen aan de groepsdruk van aanvoerders, treiteraars en dreigers, is een volwaardige variante van kindermisbruik.

Termen als diversiteit, inclusie en tolerantie zijn geen hokus-pokus-pats waarmee stront kan worden omgetoverd in goud.

**

Beste lezer, ga die moskee niet lastigvallen, maak van daders geen slachtoffers.
Laten we vol spanning afwachten of de antidiscriminatiebrigades eens een keertje van aanvalsrichting veranderen.
Voor het te laat is, zou niet slecht zijn. (LZ)

**