

De Eerste Keus wilde zo erg scoren dat niets aan het toeval werd overgelaten. Het was een gescripte poging het succes van de eerste reeks met Tom Waes te evenaren. Omdat Tom Waes zich onledig houdt met een TV-programma dat over zielenroerselen gaat en aldus helemaal de mist aan het ingaan is, werd Fien Germijns van de weegschaal gehaald en in het programma gedropt alsof ze bladgoud op een torenkathedraal is. Dat is Fien niet. Ze is een ongenietbare versie van een te dik belegde boterham met choco van een huismerk van een goedkope supermarkt. Fien kreeg een topcontract van 300.000 euro bruto per jaar van de ondertussen met recht en reden ontslagen lesbo-anarchiste Lotte Vermeir. Fien Germijns is exact het aantal nullen waard in dit astronomische bedrag. Ook Tom Waes krijgt dit bedrag van de VRT, maar Tom Waes heeft iets wat Fien Germijns niet heeft, talent. Bovendien is Fien Germijns een linkse zaag die de VRT misbruikt om haar politieke standpunten te vertolken, iets waarvoor de VRT tot voor kort niet diende.
De bijdrage van Fien Germijns in de Eerste Keus is even groot als die van Che Guevara in de maanlanding.
De makers van de Eerste Keus beseften dat Fien Germijns het grootste risico was in deze serie, groter dan het concept zelf. Om niets aan het toeval over te laten werd deze serie niet gemaakt in scholen maar werden 50 zorgvuldig uitgekozen ‘jongeren’ samengebracht in een boerderij. Die geselecteerde bende werd dan geconfronteerd met 4 uiterst zorgvuldig geselecteerde politici zodat je in plaats van een nieuwsprogramma een reality show voorgeschoteld kreeg. Eigenlijk redelijk zielig allemaal.
Uiteraard kreeg je dan een vraaggesprek tussen een hevig gehoofddoekte ‘jongere’ en Guy D’haeseleer, een politicus van Vlaams Belang.
Uiteraard kreeg je dan een ‘jongere’ die Guy D’haeseleer confronteerde met een beeldgrap van enkele jaren geleden over zwarte kinderen in een plas water.
Uiteraard kreeg je dan een ‘jongere’ zonder hoofddoek die jeremieerde tegen Theo Francken dat haar arme moedertje geen hoofddoek mocht dragen op haar werk.
Uiteraard kreeg je dan een Fien Germijns te zien met een verzuurde trek op haar smoelwerk toen ze Guy D’haeseleer uitzwaaide.
Uiteraard kreeg je dan een jolige Fien Germijns te zien die Freya Van den Bossche van contentement een tong draaide.
Uiteraard kreeg je dan…. enz enz cliché na cliché cliché passeerde de revue.
Omdat Fien Germijns niet binnen beeld de inhoud van haar maag verloor, maar eerder buiten beeld, bejubelde de regimepers Fien Germijns voor haar Oscarwinnende TV-presentatie.
Voor de fashion-liefhebbers had Fien speciaal een tentzeil aangetrokken met luipaard-patroon.
God, aub, defund de VRT.
**
STEUN ‘tScheldt
**
Of via rechtstreekse storting:
BE11 4310 7607 5248
Referentie: ‘STEUN’ en eventueel uw emailadres zodat wij u kunnen bedanken
**
Of via:
**