Doodgezwegen tattoos, dood zaad, doodsaai en dodelijke stilte…

Doodgezwegen tattoos

In de communistische dictatuur China zijn voortaan tattoos verboden. Het verheerlijken van een genotzuchtig individualisme tast immers de socialistische kernwaarden aan. Geen piercing noch decolleté op tv! Sollicitanten voor een overheidsbaan of populaire voetballers moeten letterlijk vlekkeloos in het leven staan. Nu zijn Chinezen redelijk bijgelovig: een correcte feng shui moet boze geesten buitenhouden en niemand wil een telefoonnummer met het cijfer vier dat symbool staat voor de dood. Tattoos bezitten echter magische kracht, dus dat verbod prikt wel. Vervelend.

Dood zaad

‘De daling van zaadkwaliteit zet zich versneld door’, kriebelde De Morgen begin december op haar voorpagina. Een Israëlisch onderzoek had aangetoond dat het aantal zaadcellen in sperma tussen 1973 en 2018 zomaar even met 62 procent was gedaald. Inderdaad, in het gezegende jaar van de eerste oliecrisis bevatte een milliliter van het kleverig spul nog een robuuste concentratie van 101 miljoen zaadcellen. Kolossaal! Uroloog Piet Hoebeke twitterde dat de ‘gemiddelde man’ in 2050 geen kinderen meer zal kunnen maken ‘zonder hulp’. Los van kweektechnieken hebben we nu gelukkig Artificiële Intelligentie om verveling tegen te gaan bij die ‘gemiddelde man’ zonder nageslacht. Bovendien heeft de adviesraad van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, de regel herzien die blote vrouwenborsten consequent verwijderde. Moge dat inspirerend inwerken. Wat was overigens de ware reden voor de herziening? Ach, het werd te complex voor de interseksuele/non-binaire/trans-medemens , want naakte mannentepels kwamen dan weer wel in beeld. Een fraai staaltje van digitale etiquette, daar bij Meta. Wie kan nog meer verlangen?

Dood lijk

In het Algemeen Dagblad lazen we dat de Nederlandse wetgeving niet voorziet in een straf voor seksuele ‘daden’ met een lijk. Ook mogelijk: een ‘lichaamsmakelaar’ die overledenen verkoopt. Aan wetenschappelijke bedrijven of onderwijsonderwijsinstellingen tot daar aan toe, maar op de lokale markten en foren, dat is er ver over. Stel je voor dat je buur of je tante in het kraam ligt geëtaleerd. ‘Onbevoegde’ aanpassingen die het lijk opsmukken zijn toegelaten. Afbeeldingen van doden ook. Zelfs het bevuilen van een propere overledene is een niet verboden optie. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) dringt er bij Justitie op aan actie te ondernemen.

Verveling is het verlangen naar verlangens

Doodsaai

Doodsaai is het leven van jongeren op het sociaal medium ‘Be Real’. Niet omdat ze in Tiny Houses wonen, maar omdat ze het fijn vinden dat vrienden ook saaie levens hebben. In 2020 gelanceerd door de Fransman Alexis Barreyat heeft Be Real de bedoeling om de gebruikers zich tegelijkertijd op een willekeurig moment te laten melden met een foto van wat ze op dat ogenblik aan het doen zijn. De app behaalde recent meer dan twintig miljoen downloads. Ongefilterd toont de site wat mensen ‘echt’ doen. Niets spectaculairs dus. Je zou ook af en toe eens buiten kunnen komen of een boek lezen, maar neen die spanning is blijkbaar niet te harden. Zo is ook ‘Monopoly Empire’ een spanning dempend spel dat je gegarandeerd binnen maximaal dertig minuten van je gezelschap bevrijdt. Oef. ‘The last minute bagage shopper’ is op zijn beurt een professioneel hulpje dat zich uitslooft voor verveelde reizigers die de spanning van winkelen voor reisspullen niet aankunnen.

Dodelijk besluit

Verveelde Chinezen die tattoos verlangen, verlangende mannen met dood zaad, verveelde levenden met het verlangen doden te sarren, verveelde jongeren die verlangen naar andermans verveling. ‘Verveling is het verlangen naar verlangens’, schreef Tolstoj in zijn roman ‘Anna Karenina’. Friedrich Nietzsche noemde verveling ‘de windstilte van de ziel waarin je met jezelf geconfronteerd wordt’…

*

Foto: screenshots uit de Be Real app

**