Als ze niet bestonden moest men hen uitvinden: bejaarden! Ze betekenen de onverwachte redding voor de Nederlandse televisie.
**
Met het gewijzigd kijkgedrag van jongeren heeft een omroep als MAX de wind in de zeilen. Alles wat oudere kijkers thuis doen, zien ze nu andere gerijpten op krek dezelfde wijze doen voor de camera. Lachen met zichzelf tijdens een door de omroep georganiseerde uitstap, nostalgische emoties bij het weerzien van vertrouwde plaatsen, opluchting niet alleen te zijn met die nare kwaaltjes, tuinieren voor gevorderden, herinneringen ophalen aan de goede oude tijd met ‘artiesten die nog konden zingen’ en Bekende Nederlanders met pensioen die elkaar interviewen.
In het plezante programma ‘Media Inside’ op BNNVARA fileert de olijke presentator Holle Bolle Gijs Groenteman en zijn cynische kompaan Marcel van Roosmalen de nieuwe oogst aan tv-shows op de Nederlandse buis. Zo hadden ze het recent over de nieuwe talkshow van Johnny De Mol (zoon van mediatycoon John De Mol en neefje van tante Linda) waarin alles ‘gewoon’ gezellig is. Zoals oud-coryfee Henny Huisman die over zijn meest gênante moment een eind weg kwam leuteren met een anekdote over een WC-bezoek waarbij het toiletpapier op was (waarom ziet iemand dat overigens altijd pas na de grote boodschap?) en hij met bevuilde billen de bühne op moest. Zo gezellig! De oudere gasten maakten de jongste lol. Bejaarden zijn immers dé doelgroep van vandaag geworden.
Onderzoek leert dat de Nederlanders hun talkshows trouwens behoorlijk zat zijn. Er is daartoe zelfs een groep van boze kijkers opgericht, meldde het Algemeen Dagblad. De volmaakt inwisselbare presentatoren draven doorheen het programma met hun voorgekauwd vragenlijstje en de gasten doen alsof ze die week al niet eerder in 3 à 4 andere babbelmarathons enige ongein waren komen bijeen balken. Een uitzondering op dit afglijdend kijkcijferdebacle is televisie voor en vooral mét bejaarden. De serie over bejaarden op een ‘hèhè, wat rustig hier’-camping scoort 1,5 miljoen kijkers.
In ‘Media Inside’ borstelde columnist Marcel van Roosmalen dus met zijn ongeëvenaard cynisme doorheen de bejaarden-tv om uiteindelijk vast te stellen naar een voorafschaduwing van de eigen oude dag te hebben zitten kijken. Die mensen misdroegen zich toch niet? Werd het ook hier nog gezellig. Dat nam niet weg dat een paar uitzendingen geleden van Roosmalen de baas van MAX, Jan Slagter, een volksmenner had genoemd. De chef van MAX, die alomtegenwoordig is, wordt sindsdien week na week gevraagd om als gast eens langs te komen. Omroep BNNVARA ligt overigens flink onder vuur door de eigen leden nadat er een samenwerking was aangekondigd met de aspirant-omroep ZWART, die voornamelijk een allochtoon publiek wenst te bedienen. Gevolg: massale opzeggingen. Neen, dan liever een andere nieuwe omroep, Ongehoord Nederland, die vanaf 1 januari programma’s gaat brengen voor het door het politiek correct kliekje ongehoord publiek.
Bij de voorstelling van het nieuwe Vlaamse televisieseizoen zagen we niet meteen bejaarden, maar zich als jeugdig voordoende BV’s die op ouderwetse manier uit het kastje kwamen rollen. De zoveelste brein-beledigende quiz, de open deur-onderonsjes, de Verhulstjes in Saint-Tropez, lepelen in de keuken, uitgezakte uitdagingen en praatprogramma’s die gelijkhebberig dobberen op clichés.
Na het bekijken van enkele Nederlandse bejaardenshows waarbij een spontane kwinkslag en een ontroerende ontboezeming de authenticiteit van die mensen onderstreepten, waren we opgelucht dat er geen enkel ‘Embarrassing Body’ dat elke ‘Naked Attraction’ ontbeerde, opdook. Van het flatulent talent der blaaskaken op latere leeftijd blijven we op de vaderlandse tv hopelijk bespaard.
Mo Vanelders
‘Media Inside’ op NPO 3 op vrijdag om 21.20u. Volgende uitzending pas op 24 september.
***