De achteruitgangs-realiteit zoals waargenomen in de Sint-Bernadetteschool in Deurne

Als je in het derde leerjaar de tafels van vermenigvuldiging opnieuw moet aanleren omdat het grootste deel van de klas niet mee is moet er wel een probleem zijn. De enige vermenigvuldiging die plaatsgrijpt is dat er steeds meer gekleurde kindjes de schoolbanken bevolken. Optellen lijkt ook een te opbouwend woord voor dergelijk toekomstvrij onderwijs. Aftrekken is dan weer iets dat alvast de jongentjes zelf zullen moeten leren. Delen wordt ook problematisch wanneer de leerlingen elkaar niet eens verstaan.

In de Sint-Bernadetteschool aan het Ruggeveld in het Antwerpse Deurne vinden deze taferelen plaats. Verbijsterde ouders zien met lede ogen aan hoe hun kinderen eerder afleren dan bijleren. Wanhopig denken zij aan uitwijken naar een toch liefst wat meer blanke omgeving. Niet omdat ze racisten zijn waarvoor ze door een weldenkende kliek prompt zouden worden uitgekreten. Deze radeloze mensen willen gewoon het beste voor hun kroost en dat is wat vroeger normaal was. Er valt gewoon niet op te boksen tegen het huidige systeem. De leraren valt absoluut niets te verwijten, want die hebben al genoeg nachtmerries over zowel hun onbeklimbare papierberg als over hun frustratie de leerstof er nooit doorheen te zullen krijgen. Ook de machteloze directie krijgt ongevraagd zomaar een zwerm onopgevoede kinderen binnen die wat nog overblijft aan opgevoede leerlingen mee aansteekt. Trouwens, ook wel opgevoede gekleurde kindjes zouden liever in een andere omgeving zichzelf ontplooien. Nogmaals, het is al te makkelijk en naïef om de rauwe achteruitgangsrealiteit weg te moffelen onder een stolp met het dooddoende etiket ‘racisme’.

Dit alles gebeurt inmiddels in ontelbare Vlaamse scholen. Vreemdelingen die beter op hun plek van oorsprong zouden worden opgevangen en allochtonen (staan dus tegenwoordig volgens de maatschappelijke norm een trede hoger dan de vreemdelingen) die men nooit had moeten toelaten, verschillen te veel of zijn eenvoudig onverschillig. Nog los van een andere religieus-culturele houding en gedrag is een gestage omvolking niet verrijkend maar ronduit nefast voor de bestaande beschavingsgraad. Als handige Erdogan het gemor over overlast van zijn Turkse bevolking begrijpt/aangrijpt en de Syrische vluchtelingen buiten wil, waarom worden Vlaamse ouders dan niet begrepen in hun zoektocht naar degelijke scholing? Meer vragen die bezorgde mensen niet.

Het vermaledijde M-decreet dat van scholen opvangcentra maakte wordt geschrapt. Oef! Maar om kinderen iets te kunnen onderwijzen in de richting van een hunkering naar kennis en inzicht, heb je de medewerking nodig van die andere ouders om hun jongeren op te voeden tot fatsoenlijke deelnemers aan de samenleving. Vroeger of later wordt de groeiende apartheid gewoon normaal.

Anneleen De Bruyne